Szolgáltatás, építőipar, kereskedelem

Szolgáltató és kereskedő vállalkozások

Segítség az öndiagnózishoz.

manualterapia-budapest.jpg

Az internet korában az emberek többsége megszokta, hogy minden kérdésére választ kapni a Googletől. Sajnos az interneten fellelhető információk többsége ellenőrizetlen, nem lehet tudni hogy ki tette föl és milyen szakmai háttérrel rendelkezik. Sokan ahelyett hogy szakemberhez fordulnak az interneten próbálnak boldogulni egy esetleges fájdalom megjelenése után az öndiagnózissal. Ez több okból is veszélyes lehet. A félrediagnosztizálás egyrészt rossz irányú önkezelést is jelenthet, másrészt előfordulhat az is, hogy egy súlyos probléma kezeletlen marad és még súlyosabbá válik. 

Szerencsére mozgásszervi fájdalmak esetén a téves diagnózis súlyos problémákat csak nagyon ritkán okoz. 

Szakmámból adódóan mozgásszervi problémák területén próbálok önöknek némi segítséget nyújtani. 

Ezen a téren hosszú évek tapasztalata, hogy elsődleges gondot a hát különböző területein megjelenő fájdalmak jelentik. Ebben az esetben a három helyen jelenhet meg fájdalom a gerinc mentén: a nyaki szakaszon, a háti szakaszon, és a derék szakaszon. 

A három leggyakoribb probléma típus amelyek között különbséget kell tudnunk tenni. 

  • Izom eredetű fájdalmak
  • porckorongsérv eredetű fájdalmak
  • A helyükből kimozdult csigolya eredetű fájdalmak

Ez a három egymástól nagyon eltérő problémát jelent és a kezelésük teljesen eltér egymástól. Az első esetben elegendő egy klasszikus gyógytorna vagy gerinctorna masszázzsal kombinálva. 

A második esetben speciális gyógytorna szükséges, amit Mckenzie gyógytornának hívnak. A harmadik esetben egy manuálterápiás szakember segítsége szükséges. 

Az öndiagnózis lépései:

  • Az öndiagnózis során az első dolgunk az hogy a fájdalom megjelenésének az időpontját próbáljuk meghatározni. Vissza kell gondolnunk arra, hogy amikor a fájdalom megjelent, akkor csináltunk e valami olyan mozdulatot ami hirtelen fájdalommal járt, vagy a fájdalom megjelenése egy hosszabb, lassú folyamat eredménye. 
  • Meg kell néznünk azt hogy a fájdalom mikor aktiválódik. Reggel fáj inkább felkelés után, vagy napközben, vagy egy egész napos terhelést követően. Meg kell figyelnünk azt hogy a fájdalom bizonyos mozdulatokra aktiválódik, vagy bizonyos test helyzetekre vagy folyamatos. 

 

A nyaki szakasz. 

A derék mellett ez az a rész ami a legtöbb elmozdulást végzi a gerincen belül. Ezen a területen tapasztalatom szerint a leggyakoribb tünetek, fájdalmak a következőek:

  • fáj a nyak és a vállak közötti terület szimmetrikusan mind a két oldalon. Ehhez társulhat gyakori fejfájás is, vagy szimmetrikus mozgáskorlátozottság mind a fej mozgatását illetően, mind a karok mozgatását illetően. 

Ilyenkor leggyakrabban izom eredetű problémáról beszélünk amikor a trapéz izom és a mellette lévő váll - nyak izmai be vannak szűkülve. Ilyenkor ez az izom terület nyomásra érzékeny, ha megnyomom fáj és jellemzően nagyon kemény. 

  • Másik leggyakoribb tünet hogy a nyakfájást kíséri karzsibbadás is jellemzően az egyik oldalon. 

Itt a probléma a eldöntése szakemberrel szorul. A zsibbadás miatt biztos, hogy a nyakból kilépő idegek nyomás alatt vannak. Ez a nyomás lehet porckorongsérv eredetű vagy az izmok egyoldalú szélsőséges bekeményedése okán. Az első esetben nyaki porckorong sérv kezelés kell, a második esetben masszázs-gyógytorna. 

  • A harmadik típusú fájdalomnál a fájdalmat aszimmetrikus fej- nyak mozgáskorlátozottság kíséri. 

Ebben az esetben könnyen előfordulhat, hogy egy - két nyakcsigolya nincs a helyén és ilyenkor a fej elforgatása, a fej billentése a két oldalon nem egyforma. Ennek a problémának a vizsgálata és kezelése szintén szakembert igényel. 

Háti szakasz:

Ennél a szakasznál is a fentebb említett három probléma valamelyike fordulhat elő de ez esetben más gyakorisággal. Mivel ezt a szakaszt teljesen más terhelések érik mint a nyaki vagy a derék szakaszt ezért a problémák gyakorisága is más. 

  • Itt leggyakoribb a megromlott statikai, illetve a megromlott izomegyensúly okozta hátfájás. Ennek oka sok esetben az éveken át tartó rossz testtartás, edzett lenség, egy rossz székben való hosszabb távú rossz ülés. Jellemzője ezeknek a vizuálisan is látható púpos testtartás illetve a két lapocka közötti fájdalom általában szimmetrikusan. 

A megoldás a kiváltó okok, például a rossz szék megszüntetése, illetve gyógytorna- masszázs alkalmazása. 

  • Második leggyakoribb ok egy csigolya kimozdulása. Ilyenkor a fájdalom jellemzően nem az izomban van, hanem beljebb, a gerincoszlop közelében vagy magán a gerincoszlopban jelentkezik. 

A terápiát ilyenkor manuálterápiás szakemberre kell bízni. 

  • Gyakoriságban a harmadik fájdalomnak az oka a porckorongsérv

Sajnos ennek a diagnosztizálását könnyen össze lehet keverni az előző manuálterápiás kezelést igénylő csigoly kimozdulással is, ezért ebben az esetben ha maga a csigolya fáj bízzuk a vizsgálatot szakemberre. 

Derék szakasz:

Tapasztalataim szerint gerincen belül ítt jelenik meg legtöbbször a fájdalom. A három problémaforrás vagy fájdalom típus gyakoriság szempontjából ezen a szakaszon nagyjából azonos mennyiségben jelenik meg. Ez esetben vizsgálat szempontjából a következőket javaslom:

  • ha a fájdalom forrása a deréknál illetve lejjebb a keresztcsontnál tapasztalható és előrehajlásnál csökken a fájdalom, illetve az előrehajlás jólesik és a fájdalom szimmetrikus akkor a beállt derék izmok tehetők felelőssé a fájdalom ért. 
  • Ha fájdalom asszimetrikus és egészen közel van a csigolyához, illetve aszimmetrikusan a fájó csigolya alatti popsi is fáj, sőt ha társul hozzá lábzsibbadás is, akkor majdnem biztos, hogy a fájdalom forrása porckorongsérv. 
  • Ha az aszimmetrikus fájdalmat  lépéshossz változás, vagy bicegés kíséri, akkor kimozdult itt csigolya is lehet az okok között. 

Fájdalmak esetén a gyógyszeres kezelése a legritkább esetben hoz tartós javulást., A gyógyszer kikapcsolja a fájdalmat és gyulladást is csökkenthet, de a gyógyszer adagolását követően ha a fájdalom oka nem szűnt meg akkor a fájdalom visszatér. 

A rápihenés és az inaktív élet sem hoz gyökeres változást. 

Első körben  nyújtó és mobilizáló gyakorlatok rendszeres gyakorlását javasolnám fájdalmak megjelenése esetén. Ha ezzel a praktikával egy hét alatt sem érünk el érezhető változást akkor forduljunk szakemberhez

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozso.blog.hu/api/trackback/id/tr3218107948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása